Dag 22 - Hong Kong met Hans

1 april 2019 - Hongkong, Hongkong

Ik ging weer laat op pad, dit keer naar Monster Building. Monster building is 1 van de meest gefotografeeerde gebouw voor instagram.

B11764B3-32F1-4093-9CF6-8019CADF955D

Het is een U vormig gebouw dat op Hong Kong island ligt, op een paar metro haltes van waar ik verblijf.

64E256F8-CABB-4F01-BDA7-9133DFCF2057

Het was er behoorlijk warm in het zweet droop van mijn voorhoofd. Maar het was het zeker waard. De chinezen die er woonde zatten en spel te doen, het ging om geld maar ik weet niet wat het was.

7487B3FA-AE05-405F-BDE4-2B2949C68A56

Ik vervolgde mijn weg naar Midway Escalators en Pottingerstreet. Pottingerstreet is een bekende straat die bekend staat om zijn traptredes.

9A34F679-58A8-4F64-AAA3-3511982158A2

In de straat waren vele feestartikelen en kunst te koop.

6C36C57B-AD6D-46B3-B7F1-BEB34E2AEC60

Het was er wel heel rustig en dat was mooi want dan kon ik op mijn gemak rond kijken.

10184B3B-E8A2-4024-BF6A-FF0FC48E59CA

63A092C4-D131-412A-A833-AF56CB551170

Boven liep ik naar de midlevel Escalators en vervolgende ik mijn weg naar beneden via het gangenstelsel van roltrappen. Er gingen alleen roltrappen omhoog en dus had ik de twee in precies de andere volgorde moeten doen. Maar ja nu had ik wel weer sportief bezig geweest.

22D802A7-DC23-4E67-9A78-1C32697BA8FAE79B5E1D-E5AC-454A-BD65-79CBE8C3398E

Beneden scoorde ik nog even wifi en had ik contact met Hans Knipscheer. Hij was in Hong Kong aangekomen en zat in het Novotel hotel in Kowloon. Dat was nog maar een paar metro haltes van mij vandaag, dus ik ging er heen om een drankje te doen en ze vonden het leuk als ik ook mee ging eten.

871269B4-EA7F-4E33-BE51-A98A8EB69CFA

Al bij de eerste biertjes in de hotel bar zat de loll er goed in. Hans was daar samen met Ernst , Marco en Annemarie. Zij hebben een bedrijf dat hun goederen (benodigdheden voor de fotografie van een gebit) in China laat maken en ze namen Hans deze keer mee om hem de fabriek en China te tonen. Ernst is een man op leeftijd maar heeft heel zijn leven gereisd met name veel in China en weet veel van het land, de mensen en de cultuur. Het is geweldig om zijn verhaal te horen, hoe het is gestart en waar hij nu staat.

D0B73352-CD3F-4338-BE32-C553D8EB73EE

Ook de trip die zij aan het maken zijn is bijzonder, ze komen op plekken waar maar een handje vol Nederlander ooit zullen komen. De verhalen over die gebieden zijn dan ook erg leuk om te horen. Ook zijn ze geinteresseerd in wat ik allemaal heb meegemaakt, gezien en beleefd. We hebben ernorm veel lol en er wordt dan ook flink gelachen, maar ja … als Hans erbij is wordt er sowieso gelachen, dat is een gegeven.

0138FF24-7D5A-4AF2-A643-9F7E811D3AC7

Do I have to say more !!!

Met name de bungy jump die Hans en Annemarie waarschijnlijk (niet) gaan maken in Macau was een leuk onderwerp. Na een uurtje besluiten we wat te gaan eten. In de straten vol neon verlichting met chinese teksten gaan we op zoek naar een geschikt eettentje. Niet te gelikt, niet te smerig, gewoon traditioneel maar dat wel een beetje chebby mag zijn.

BA44DBAB-380B-4628-9B27-97AA6B38D4B3

We komen uiteindelijk in een tentje terecht waar we helemaal achterin een ronde tafel toegewezen krijgen. Als eerste wordt de Thee ingeschonken waar de thee blaadjes nog lekker in rond dreven. Maar we gingen ook voor een biertje en een flesje rood uit Bordeaux. Was ook de enige fles wijn die ze hadden. Dus de fles was ook gelijk de wijnkaart. We riepen allemaal een beetje wat we wilde eten en Marko deed de bestelling. Kip, garnalen, pork, eend … alles kwam voorbij. Het was allemaal super. We zatten al flink vol, maar toen kwam de gastheer nog met een heerlijke bruine bonensoep. Ik wist meteen daar ga ik niet aan beginnen. Al snel gingen alle kopjes naar Hans, maar die was na 1 bakje er ook wel klaar mee. Het mooiste moment was toen hij Peper besteld en WC papier kreeg.

9636F784-2761-4CE2-B891-92A982EC06FA

Meteen werd natuurlijk gesuggereerd dat die soep later op de avond nog wel eens voor parten kon spelen. Hans mocht dan ook van mij, zijn schoenen niet meer zelf strikken en helemaal niet enige vorm van buiging maken als ik achter hem stond. Gewoon uit voorzorg. Na het eten dronken we nog een drankje in het hotel, namen nog een mooi schaaltje fruit en gingen lekker met de mooie verhalen.

DC1FBF8A-E62F-465A-A890-40D1C5C91AF6

Na een paar drankjes ging de hotel bar dicht. Hans en ik gingen buiten nog verder, terwijl de rest naar bed ging. We kwamen terecht in een echt chinees dranktentje en ploften op het terras neer.

53111329-1454-4DB7-9027-4244652D8A7BWe bestelde twee bier en spraken uit hoe bijzonder dit is. We hadden mooie gesprekken over reizen, maar vooral over het leven met zijn dalen maar ook zijn geweldige pieken. Dit was zo’n piek. We bestelden nog wat te eten.6013FA49-ABD8-4C41-9D25-213BD04AB3AB

Voor de plee moesten we de gele lijn (hoe toepasselijk) volgen en dan kwam je bij een gat in de grond in een kamertje dat vol stond met jerrycans met chemicalien.

Om 3:00 stapte ik in de taxi. Gezien de eerdere nacht had ik verwacht dat het lang ging duren, maar voor dat ik het wist zat ik er in, reed ik door de toltinnel naar het eiland en stond ik voor de deur van mijn hotel. In mijn hotel kamer bekeek ik nog een keer de foto’s. Ik schudde nee, dit kan niet waar zijn, ongeloof over hoe bijzonder dit was. Als ik de foto van Hans en mij op het terras terug zie, komen de geweldige open gesprekken op deze unieke lokatie weer terug. Ik krijg kippevel en een glimlach popt op.

6E191391-A75E-4EE4-8FED-182C1C75C69E

Onvergetelijk !!!