Dag 39 - Eiland hoppen in Port Barton

18 april 2019 - Port Barton, Filipijnen

5FFC9750-C1FA-45A8-B25E-1481B7464C96

Zo vandaag gaan we eindelijk het water op en in. Na het ontbijt (weer eieren), lopen we naar de boot. Het is 10:00 en de lucht is strak blauw, de zon schijnt al goed en er is een zacht briesje.

5DA9415F-7324-49E3-82E6-3AB35C105F59

We hebben 2 boten. Maar voor we aan boord gaan kopen we wat snacks en drinken voor aan boord.

De Britse meiden gaan aan boord bij de eerste boot en de rest met onder andere de 4 mannen gaan naar boot twee. De boot is een smalle boot met aan elke kant een drijver. We scheuren over het water en genieten meteen al van de omgeving. Het is hier echt mooi.

We varen recht naar de overkant en op dat eiland staat een klein hutje.

957EF948-7630-4413-ABAD-ABE473539577

We duiken meteen het water in om af te koelen, maar ja het water is ook warm. We relaxen wat en gaan daarna verder naar de tweede stop. Dat is een plek waar schildpadden zitten.
Ik ben als één van de eerste in het water met snorkel spullen en zwem er naar toe. Helaas was precies toen ik het water in wilde gaan mijn fotocamera leeg. Maar iemand anders heeft foto’s van me gemaakt. In het begin zat hij op de bodem te eten en dook ik er naar toe. Het voelde net of iemand mij omhoog duwde, waarom weet ik niet. Vele hadden het, dus we denken aan het zoutgehalte. Maar ineens keek hij op en zwom hij naar boven.

A3A235D6-95FA-4D15-A82F-D631891AF639

Wat is dit geweldig, als je ziet hoe zo’n schildpad zich voort beweegt. Hij gaat weer naar de bodem en zo komt hij 3x boven. Bij de derde keer zwemt hij op 50 cm van me. We kijken elkaar in de ogen aan. Hij vindt het genoeg. Hij maakt een grote slag met zijn poten en hij wordt gelanceerd. Weg is hij. Hoe gaaf was dit, onbeschrijfelijk. Ik ga aan boord en zit nog bij te komen, van wat me net is overkomen. Adriana laat me de foto zien die een van de filipino’s met haar camera van mij had gemaakt. Wat een herinnering die foto. Zo als de foto is, zo voelde het ook. Ergens in de grote zee samen een stukje zwemmen en genieten.

33AD1986-A56A-4DA6-846C-081A5C0652CD

We varen door naar het volgende eiland, daar gaan ze de lunch voor ons klaar maken. Terwijl ze dat doen lopen wij over het strand om nog wat mooie plaatjes te schieten.

62598387-1A13-4162-88E9-869E1F086910

Het is namelijk echt zo’n eiland wat geschikt is voor bounty strand foto’s aangezien de palmbomen mooi over het strand hangen en er op het strand een boot ligt.

B2E6920E-D037-4E0F-9745-A7C00F43C511

Ik maak van verschillende van onze groep foto’s en iedereen is er weg van. Iemand zei later op de dag ‘A pity we don’t have a drone’, toen antwoordde een ander ‘yes, but we have Jerone’. Dat vond ik wel heel grappig. Ik moet ook zeggen dat ik veel van mijn foto’s de volgende dag terug zag komen op vele facebook pagina’s en instagram sites van personen uit onze groep (achteraf kan ik toevoegen dat dit de hele week zo bleef). Na de foto shoots kwam dan eindelijk 1,5 uur later het eten. Ik moet eerlijk zeggen, het zag er waanzinnig uit. Alles was wel aanwezig en ook veel. Vis, garnalen, kip, vegetarisch en fruit.

D08287A8-6ED8-44FC-8AE4-6D5097813E34

Daarnaast hadden ze voor iedereen hoogstpersoonlijk een kokosnoot uit de boot gehaald. Nu ben ik er zelf niet zo weg van, want ik heb mijn drankje liever wat koeler als het warm is. Maar ik vind het er altijd wel super leuk uit zien.

A0D376C7-ACE2-432B-9154-6E50F72D3A93071196F8-ADE2-414B-AECD-87064720EC42

Het eten was heerlijk, het was wel jammer dat er geen plek was om je handen te wassen. Sterker nog de wc had geen wc papier en geen stromend water. Gelukkig heb ik altijd standaard wc papier in mijn tas in de Filepijnen. Na de lunch gingen we terug naar Port Barton, maar net voor we er waren stopten we nog even bij een zandbank voor de zonsondergang. Daar stond je dan, op een witte zandlaag met om je heen alleen maar water en boten.

2606B681-1C12-4B57-BBF2-703D005EE929Een deel van de zandbank was een soort strip van 5m breed, die lag nu net onder water en zo kon je nog best een leuk stukje van het eilandje lopen voor grappig foto’s in het water.64A548A4-4C8C-444C-8117-8E0994F1A25A

In het water lagen trouwens ook een stel zeesterren bij elkaar. Terwijl de zon onder ging en de lucht mooie kleuren kreeg, werd de maan achter je ook steeds beter zichtbaar.

8FB5B993-7796-43AB-B875-CEB7822EFB63

Aan land liepen we terug naar de kamers, maar helaas er kwam geen water uit de douchekop. Dus liep ik maar naar de kraan op het midden terrein om me af te spoelen. Maar toen riep de eigenaresse dat ze het water zou open zetten. Dat klonk leuk, maar alleen heet water kwam eruit. Waarschijnlijk kwam dat omdat overdag de zon het water in de tank die op het dak stond, flink had opgewarmd. Ik was afgespoeld en vond het best. Zodra ik weer maar buiten ging, ging ik toch weer zweten. Ik waste mijn haar de volgende dag wel in El Nido. ‘s Avonds gingen we eten bij een tentje die live muziek hadden. Ik vond de  zangeres al geweldig, maar toen de zanger begon was het nog veel beter.

BC9BB99F-3789-40F1-9953-1840F4183BE0

Bij de bestelling vroegen ze naar de namen, maar bij het uitserveren waren ze die kwijt en was het een zooitje. De naam was alleen maar voor de eindafrekening. Na het eten gingen alle vrouwen naar bed en Dirk ging wat rond lopen, de andere mannen gingen nog voor een afzakkertje naar een reggae tent met live muziek aan het strand. Maar ook wij gingen toch ook op tijd slapen.