Dag 51 - Reisdag naar Beijing

30 april 2019 - Beijing, China

Ben om vier uur al wakker, maar vertrek pas om 5 uur naar het vliegveld. Kan ik op mijn gemak mijn tassen inpakken.

53C99144-6E61-47A0-880B-C38C901F8FA2

Beijing staat niet op de paal, maar daar gaan we toch echt naar toe vandaag. Wel via Hong Kong. Daar heb 50 min om over te stappen en volgens Cathay is dat goed te doen. We gaan zo vroeg om de files in Cebu voor te zijn. Ik maak de bewaker wakker en hij Cristy. Ik had gisteren alles al betaald, dus even een check van de kamer en sleutels inleveren was genoeg. Het was nu lekker rustig op de weg, terwijl er genoeg mensen wakker waren. Onderweg stopte we even bij een uitkijkpunt, waar precies de zon aan het opkomen was. Was schitterend om de laatste blik op de kustlijn van Cebu island te werpen.

97CA97CE-AA3C-4C0A-A183-40F198735785

Ik kocht nog een broodje met een soort jam erin en we gingen weer verder.

BA8FA40A-3F52-4042-A5A0-A24320CA9D6F

Onderweg reden we bijna een hond aan, die straathonden steken ook zo maar over in het donker.

0F69628B-569B-49BB-834F-EF4DC7F16452

Bij Cebu waren de files er weer. We namen wat short-cuts en zo reden we (nadat we een kaartje van 10 pesos hadden gekocht) door de haven, maar we reden ook door de achterbuurt van Cebu.

BF328E27-7C35-4491-9581-11D6DE03A050

Daar was het flink druk, vooral kinderen zaten in groepen midden op de straat. Door de brand van vrijdag was het einde afgesloten en moesten we terug.

46A0AE93-E7DB-4F65-ACFD-1D808707EBD5

Uiteindelijk was ik om kwart over 8 op het vliegveld. Mijn vlucht ging om 10 over 12, dus had tijd zat. Toen de incheck balie open ging, ben ik in de rij gaan staan. Er stonden vele kruiers in de rij. Die stonden daar tot ze aan de beurt waren en dan kwamen de mensen van de koffers uit hun stoel om in te checken. Ik deed het zelf en ook nu weer werd ik uit de rij gehaald en mocht ik bij business class mijn bagage afgeven. Daar moesten ze nog wel mijn visum voor China checken en invoeren, maar de dubbele entry kreeg ze niet goed in het systeem dus er moest hulp komen. Ik had inmiddels gezien dat mijn vliegtuig met vertraging onderweg was naar Cebu. Dus ik heb ze gevraagd mijn voor in het vliegtuig te plaatsen, zodat ik snel naar mijn tweede vlucht kon. Dat was geen probleem, ik zat precies achter de luxe klasse. Vervolgens mocht ik door de douane maar ik moest eerst nog even mijn visum betalen (850 pesos).

9CC5C4F8-CA50-41C8-9D19-6EA4C6DFCA04

Het was goed dat ik dat van Daniele had gehoord, want het moest cash of met Visa credit card. Dus ik had een probleem gehad. Ik zag andere met moeite buitenlandse valuta bij elkaar sprokkelen om die 850 pp bij elkaar te krijgen. Binnen ging ik voor een stevige lunch, want ik wist niet wat we nog gingen krijgen en of er euimte was om wat te eten tussendoor.

EBF1E41D-5770-47AE-AE5D-2A6D557F84EB

Zodoende werd het een double whopper, gewoon omdat het kon. Toen ik vervolgens bij de gate werd het omgeroepen, het vliegtuig was met vertraging binnen gekomen en zodoende hadden wij ook een vertraging van 10 min.

F418CF43-0818-47C1-B213-AEA73B7E766F

Ik dacht dat halen we nog wel in misschien. Maar ja, dat wordt lastig als je uiteindelijk met 30 min vertraging pas vertrekt. Terwijl we op stegen konden we mooi het eiland Cebu goed zien. Het viel me gelijk op dat de mooie kustlijn van Coron hier niet aanwezig is. Bij het eten kreeg ik nog een lekker ijsje, dat was wel even een verrassing.

127616CC-9821-4C78-9C18-D97D7C7B6CC3

In het vliegtuig keek ik de film Widows, maar dat was niet veel. Na een vlucht van 2:50 kwam ik aan in Hong kong.

D9696891-D7F3-4616-A1B5-E6E46A27B67F

Ik snelde uit het vliegtuig, maar iedereen met een Transit werd opgevangen. Kregen instructies en/of een nieuwe boardingpas.

BE9229EF-FEE0-4664-ACD9-42AAE655A212

Mijn vlucht was 1:20 naar achteren gezet, dus die kon ik nu makkelijk halen. Ik stuurde het hotel in Beijing een email over de vertraging, en zij reageerde dat het geen probleem was. Ook kreeg ik van Cathay een email over de omzetting, ook die zette ik door. Ik moest nu nog wel naar een andere terminal en weer door de x-ray, de drankjes die ik in Cebu had gekocht mocht ik weg doen. Ik dronk mijn blikje cola leeg en mijn liter water goot ik leeg. De vrouw bij de douane gaf als tip, neem je fles mee want boven is een gratis water tap station. Daar was ik blij mee.

2D68FE0C-CA97-49D8-8E27-867DF7260496

Want inderdaad net voor ik de bus in stapte om naar de andere terminal te rijden was een water tap punt. Je kon kiezen uit cool, kamer temperatuur of hot. In de andere terminal ging het vrij snel en vertrokken we op tijd. Bij het opstijgen zag ik de Tian Tan buddha. Dat is één van de grootste buiten buddhas in de wereld. Erg gaaf om die zo te zien. Helaas was ik te laat voor een foto, hierbij een plaatje uit mijn lonely planet gids.

7E77C9D8-A416-4A53-ADDD-78548EE4E7DB

Ook is het mooi om te zien dat Hong Kong meer is dan een stad met wolkenkrabbers. De prachtige groene eilanden met haar in kleur afstekende stranden zien er aantrekkelijk uit. Ik had ook al gelezen, dat een dagje hiken, mtb-en of gewoon lekker relaxen aan het strand ook Hong Kong is.

928AE128-FC98-4FE5-B518-5A843394987D

In het vliegtuig is geen entertainmentset, maar in plaats daarvan heb je wifi. Wat je precies kan weet ik niet, want ik kwam er niet helemaal uit. Ik had namelijk ook een app nodig en die kon ik niet downloaden in het vliegtuig. Maar het ziet er naar uit, dat dit de toekomst gaat worden. Via je mobiel, ipad of laptop log je in op de wifi van het vliegtuig en middels de app heb je beschikling over games, films, muziek, etc etc... wat normaal het entertainment set in zich had.

72C53E39-7239-40F5-A846-670F064FD057

Ik denk echt dat dit de toekomst gaat worden. Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat dit echt fatsoenlijk gaat werken. Wordt de stewardess straks ook nog IT beheerder. In nog eens bijna 3 uur vlieg ik naar Beijing en kom daar om 20:30 aan. Het gaat heel eenvoudig bij de douane en in no time sta ik met met tassen in de terminal. Maar helaas geen man met mijn bordje erop. Ik laat het toerist informatie center het verkregen nummer bellen. Oh de chauffeur is er zo, 5-10 min en hij is er. Na een half uur bel ik ze weer, en vraag ze waar hij blijft. Hij zal er zo zijn en ja hoor voordat ik heb opgehangen staat hij voor me. Hij begint over een ander vluchtnummer, dat hem was verteld. Ik probeer het hem uit te leggen, maar dat heeft geen zin. Hij spreekt alleen chinees. Ik zeg, kom we gaan ik wil naar mijn hotelkamer.

Als je Beijing een beetje kent, moet je in het verkeer wel je mannetje staan, want het is hier ieder voor zichzelf.  Mijn chauffeur had de rijstijl van een wezel en een slak. Zo erg dat hij steeds in een versnelling te hoog zat.

B529DD70-B64E-47F4-85FC-0C0B192A6F94

Ik ging op mijn telefoon wat foto’s bekijken en wat foto’s maken van wat ik zag, want anders was ik in staat het stuur over te nemen. Ik had speciaal hetzelfde hotel gekozen als in het begin van mijn tour omdat ik zo tevreden was. Het is dan een nog grotere klap als je eerst gezeik hebt over die taxi en vervolgens te horen krijgt dat er geen kamer voor je is. Of je even naar een (bevriend) hotel wil gaan dat 500m verderop in een steeg (Hutong) weggestopt zit. Ik dacht dat ik alles had gehad, ik kreeg wel 10% korting. Het was inmiddels 0:00 en ik wilde niet meer op zoek naar een ander hotel. Dus ik zei; okee ik betaal nog niks, slaap hier één nacht en dan beslis ik wat ik doe. Niet alleen ik maar ook een hongaars gezin met een oudere dochter moesten hier naar toe. Ik trok mijn mond open en zei dat ik het belachelijk vond hoe ze met hun gasten om gingen. De hongaar zei, dat vind ik ook. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik zet mijn tassen in mijn kamer en ga eerst een biertje halen, want zo opgefokt gaan slapen was ook geen optie. Door de donkere smalle steeg liep ik naar een lokaal eettentje, maar zeg maar eetkamertje. Het zat vol met locals die sateh stokjes aan het eten waren en grote flessen (600ml) bier. Ik kocht voor 6 yuan ook een grote fles en ging terug.

21686382-66E6-46EB-9F33-DBAEDEBCBEEA

In mijn kamer zette ik de tv aan en dronk lekker mijn biertje. Iets later schrok ik wakker, ik was in slaap gevallen. Ik keek op de klok en zag dat Ajax bezig was en dat ze even later hadden gewonnen. Ineens was ik al het leed weer vergeten. Het mooie zonnetje dat mij aan het begin de dag had bezocht en het zien van de Buddha in Hong Kong vanuit het vliegtuig zorgden vandaag voor twee mooie geluksmomentjes.

BB8039C7-5B0D-41DE-8789-B6EA0DBD85CD

De zege van Ajax was het derde geluksmomentje en die drie deden de zorgen van de dag overschaduwen. Het was per slot van rekening alleen maar tijd dat kwijt was geraakt. Morgen ga ik weer positief genieten van deze Chinese wereldstad.

1. Joan Groenenboom:
    1 mei 2019
    De eerste keer dat ik lees dat het wat minder was. Word dus tijd dat je weer naar huis komt. Geniet nog lekker van de laatste dagen van je geweldige reis.