Dag 52 - Tempel of Heaven park in Beijing

1 mei 2019 - Beijing, China

Na lekker uitgeslapen te hebben ging ik tegen de middag op pad.

DEEE308D-45E1-413F-A749-5EB7E8D567C6

Ik liep door de hutong van het hotel naar de winkelstraat Qian Men Da Jie voor lekkere Dim sum. Maar in plaats daarvan vond ik een stadsfiets die geen slot had. Ik dacht mooi, dan kan ik die gebruiken om naar The Temple of Heaven Park te fietsen. Maar voordat ik daar naar toe reed, fietste ik nog even langs Yongdingmen park om de poort te bekijken.

E03879F7-4F3D-496D-9D68-8617F100A672

Ik fietste er door de hutongs heen en op de terugweg parkeerde ik de fiets bij de westpoort. Daar kocht ik een kaartje en binnen liep ik door het rustgevende park naar de zuidingang, vandaar was immers de route die de emperors namen.

CB77F81A-3A7B-4FDB-B1A0-5443CBB06D18

Het zonnetje scheen goed, en in de schaduw was het een heerlijk temperatuurtje. In het park speelde ze ook zachtjes rustgevende Chinese muziek, dat maakte me nog relaxter. Ik zag een vendor machine en ik dacht mooi even wat water kopen. De machine was leeg, maar wat een geluk iemand kwam hem net bij vullen. Terwijl hij hem bijvulde kochten mensen al hun flesje water bij een open deur.

D4DE0881-DBA1-49F1-9FFA-186DF213523C

Ja, die chinezen hebben geen geduld. Ben je met iemand bij een balie in gesprek, dan komen ze gewoon tussen door. Winkel personeel dat geeuwt in mijn gezicht, mensen op straat die rogelen, boeren en slurpen bij het eten. Als ze praten lijkt het soms alsof ze ruzie hebben. Ik moet echt wennen aan al die maniertjes, maar misschien wil ik er eigenlijk niet echt aan wennen en is dat waarom ik me nog steeds verbaas als ik het zie of hoor. Ik loop met mijn flesje water verder door het park en loop langs Fasting palace aan de linkerkant en een patroon van bomen aan de andere kant. Zoals veel hier, mooi in harmonie.

1DA23666-B3D7-4752-A309-AB68E14005A6

Ik kom voorbij een winkel waar je wat eten en drinken kan kopen. Ik neem zo’n worstje op een stik en een flesje drinken. Ik betaal cash, maar bijna iedere Chinees betaald met zijn mobiel.

6E3702FF-F233-4834-9A75-E74C4A97101F

Middels de app wechat (die aan je credit card is verbonden) scan je de QR code aan de muur en betaal je het product. In dit opzicht zijn de Chinezen heel ver, verder nog dan de Japanners.

Vlak bij de zuidelijke ingang loop ik Echo wall in.

FA90CE05-7311-4F97-AFAA-B909AB87F9B5

Het is er jammer genoeg erg druk, waardoor de echo van Triple sounds stone niet echt waar te nemen is. Ook roepen als je voor de muur staat heeft geen effect.

B11808AA-AFD3-4D0A-8DC2-6DFCADDD8FEE

99F7BE25-A122-483A-BCEB-388CF8041E84

De gebouwen zijn wel erg mooi. Na de Echo wall lopen ik door prachtige poorten naar Round Altar. Ook hier zou de akoestiek erg goed moeten zijn. Vooral als je gaat staan op de middelste steen genaamd Heavenly Centre stone.

89F5B499-1605-4768-BBFE-BC89FCB21936

Round Altar is verdeeld in drie ringen van oneven stenen, 9 stenen voor ring 1, 18 voor de tweede ring en 81 voor de derde ring. Voor het symboliseren van de 9 heavens. Ik loop noordelijker naar de Hall of prayer for Good Harvest.

2A561DFF-16B4-4817-A06B-C66B9DC2A5BC

Een gebouw van gelijke architectuur als het gebouw in de Echo wall. Alle gebouwen precies op dezelfde zuid-noord as.

D74E8E65-7965-4E33-A829-3DEFA788A27A

Zoals dat ook bij de verboden stad is. Ik loop door de oostpoort naar buiten en ga naar de Hóngqiáo (Paarl) markt. Onderweg maar de poort zijn heel veel chinezen spelletjes aan het doen. Velen met kaarten, maar sommige ook met een soort dambord.

5D9D024E-287D-4AC2-AC46-74C28101BE14

Net buiten de poort wil een vrouw een vendor machine vullen, maar iedereen is zo ongeduldig dat ze alles los voor cash verkoopt. Het ziet er naar uit dat ze zo een zwart handeltje heeft, want ze is zo gretig als ik weet miet wat in het binnenhalen van de cash.

DC28F562-A29B-4197-9AE4-959694D2F601

Totdat de politie langs komt, dan zie ik ze met handgebaren duidelijk maken dat de mensen niet willen wachten.

374AE7B1-603B-4FB2-AA88-57F27A372635

Ze hebben bij de Paarl markt heel veel sieraden, maar ook verdiepingen met riemen, shirts, koffers, etc .. Het constant aandringen om iets te kopen, zorgt ervoor dat ik snel weer weg ben. Ik neem een taxi terug naar de winkelstraat bij mijn hotel. Daar loop ik wat rond en eet wat.

EB0A5F4C-EF0C-412F-A121-6E72DCA7EFBE

Uiteindelijk ga ik nog even lekker op een bankje in de zon zitten. Ik voel me vandaag geen toerist, maar meer een expat die een dagje vrij is. Ik had dat gevoel ook toen ik door Moalboal liep. Dit betekent voor mij, dat ik wel kan wennen aan een leven in het buitenland. Maar als ik op het bankje weer een deel van mijn blog schrijf en ik de eerdere reactie erop lees, dan denk ik dat ik niet goed zonder mijn familie en vrienden zou kunnen. Ik kijk al uit naar de borrel van as zaterdag.
Ik loop naar het hotel en wil nog even plassen op een lokale wc. Maar ik zal jullie besparen wat ik daar zie liggen op de grond naast de hurk wc’s. Wel wil ik nog even meldde dat sommige wc’s geen deur hadden en dat in één wc zonder deur gewoon iemand gehurkt zat te .... Wat ik al eerder zei “Welkom in China”, ik wacht nog wel even met plassen tot ik terug in mijn hotel ben.

5016EF83-E698-47A9-A370-C9F5896D83D9

‘s Avonds ga ik nog pad om Peking duck te eten, alvorens ik lekker mijn ogen dicht doe.

C016B08E-7FB6-4ABF-AEE0-D0E2D618AA55

1. Jacqueline:
    3 mei 2019
    Nou Jeroen het is wel lang genoeg zo haha,
    Hobbelen maar richting Schiphol xxx 💋