Dag 50 - Zwemmen met Walvis haaien

29 april 2019 - Oslob, Filipijnen

Het is kwart over 3 en ik kom uit mijn bed om mijn spullen voor de dag met de walvis haai te pakken.

B6F942DB-A880-4AD0-B913-A2FFE624A25F

Gisteren had ik te horen gekregen dat de andere persoon toch had afgezegd, maar omdat ik toch wilde gaan en niet meer wilde betalen dan de gebruikelijke kosten van 2500 pesos. Vroegen ze me of ik dan niet met een tricycle wilde gaan. Daar was ik in het begin niet zo blij mee, want het is toch een trip van twee uur heen en twee uur terug. Maar ik wilde wel echt zwemmen met die mega grote vissen. Ze regelde dan wel een tricycle waarin ik kon liggen. Voetenbankje en een verstelbare rugleuning zou hij hebben en ik mocht een kussen van mijn kamer meenemen. Ik stemde in en was dan ook blij dat het ook zo was toen ik de tricycle zag.

053B8C79-BCB0-42A9-9C50-287E44ECFDC8

Het kussen van mijn bed gebruikte ik voor mijn rug, de twee kussen uit de cabana ging ik op zitten. Ik lag heerlijk. De deur van zeil was dicht gedaan voor de wind wat buiten te houden. We reden de straat uit en ik schudde helemaal door elkaar. Ik dacht oh oh waar ben ik aan begonnen. Maar ja, het was ook weer een avontuur en dat vond ik dan weer leuk. De weg werd gelukkig beter, al zaten er af en toe nog steeds gravel stukken tussen en of gaten in de weg. Ik presteerde het zelfs om in de tricycle een klein uurtje te slapen. Wie ooit in een tricycle heeft gezetten kan dit niet geloven. Slapen terwijl de tricycle in zijn geheel rammelt als hij rijdt, de motor een kabaal maakt, je de wind constant hoort en voelt, en de chauffeur bij het minst of geringste toetert. Ik was verbaasd van mezelf.

851F50CE-30D3-4268-9E8F-5C4F7B777FFA

Toen ik wakker werd, was het nog een klein stukje en zag ik de zon opkomen. Iets na half zes kwamen we aan en begon het inschijven en het wachten en het wachten.

DBDF188F-2294-4336-9B2C-71CF25835796

Gelukkig was het eerste uur wachten snel voorbij, want ik ging eerst ontbijten in het restaurantje aldaar en toen zei de chauffeur ga jij maar slapen in de hangmat, als je aan de beurt bent haal ik je op. Dat was wel even lekker. Ik lag lekker in de hangmat weg te doezelen, terwijl de opkomende zon mijn lichaam verwarmde.

9CB5F47D-DB16-4519-9320-168E5C71035B

Uiteindelijk ging ik pas 8:00 de zee op.De plek waar de vissen zich begeven is maaar 50-100m uit de kust en dus waren we er zo. De bemanning van de grote roeiboot zei, wie klaar is mag het water in. Ik sprong er als eerste in en zag meteen twee slagschepen van vissen voorbij trekken. GAAF, wat is dit GAAF !!! was mijn eerste gedachte. Ik kon mijn ogen niet geloven.

080BF11D-9241-4539-92D2-3D8F2425A666

Ik vergat mijn mondstuk in te doen, zo was ik onder de indruk. Maar ja, als je gedwongen naat boven moet en je wil niet naar boven dan doe je hem snel in.

D62EBDA5-153A-4A37-8782-9457DC2B4635

De bemanning hoorde ik ook nog zeggen, als je goed kan zwemmen mag je vest uit. Dat zat vreselijk in de pad, dus daar wilde ik wel vanaf. Volgens de instructies moet je vier meter afstand houden, maar de vissen zwemmen gewoon op je af.

C64F4ECA-358B-48BA-8865-5E3838DBB51F

Ik had één keer dat ik naast een walvis haai zwom en vervolgens komt er één onder me door en raakt me. Het voelde of ik een stukje op zijn rug mee lifte. Wat bijzonder was dat. Ook kreeg ik een keer een zwiep van zijn staart tegen mijn camera.De bemanning vroeg ik om fotos/filmpjes van me te maken.

3B1DC87E-BF7D-4A05-BCE7-FCE69C2859C4

Maar voor mijn gevoel duwt dat zoute water je gewoon omhoog, terwijl zij meer dan een kleine minuut onder blijven.

592C941A-E05E-421D-8809-4E9F5125FA62

Op een gegeven moment was ik zo met die haaien bezig dat ik mijn boot kwijt was. Ik was net op tijd terug, want wij waren alweer de boot die terug moest naar land. Helaas, maar oh oh oh wat heb ik genoten. Dit ga ik nooit meer vergeten. Alle die uren reizen en wachten was het meer dan waard. Aan wal leverde ik mijn spullen in en kocht wat water om het zout weg te spoelen. Ik haalde me kluisje leeg en stapte in de tricycle voor de terugrit.

AC24AE0C-617E-4B56-9F7E-4AC5C6140A88

De eerste vijf minuten was ik compleet afwezig. Ik lag languit en dacht alleen maar aan die prachtige dieren en hoe geweldig het is dat ik dit ook weer heb mogen doen. Wat hebben we toch een mooie aarde. Waarom zijn we daar niet zo zuinig op. De terugweg was nu niet in het donker en nu kon je zien hoe een prachtige kustweg het was.

5B0523BE-4F35-4435-BFE7-4E1D05AA682C

Langs de kust waar mensen in hutjes wonen, door hagen van palmbomen en door kleine echt Filipijnse dorpjes.

FF982896-140F-481A-99E9-1CC099A61EE1

Bij één dorpje stoppen en nemen wat te drinken en ik ook nog een magnum ijsje. Rond 11:30 ben ik terug in mijn guesthouse en ga ik lekker zwemmen en in de zon liggen. Vervolgens doe ik nog een dutje in mijn kamer. Ineens is het 16:00 en besluit lekker vroeg te gaan eten. Onderweg naar het restaurant zie ik nog twee mannen handelen in hanen. Hier worden nog steeds hanen gevechten gehouden. Ik ben alleen niet tegen gekomen, maar anderen die ik heb gesproken hebben arena’s gezien, waar deze gevechten gehouden worden.

1A460943-E292-4143-8BB1-A10C6F06045F

Ik ga weer naar de italiaan om te eten en ga aan de waterkant zitten. Ik bestel een biertje en een pasta. Later ook nog een mango split ijsje en een mango shake. Die zijn namelijk ook voortreffelijk.

5CFC7AF2-88DC-4AA6-AD52-16279B050FAA

Terwijl ik van mijn biertje geniet, app ik Nathalie en kijk ik over de zee uit. Ik zie een kleine school visjes uit het water springen en nog een keer en nog een keer. Een geweldig gezicht. Ook zie in mijn ooghoek een schildpad boven komen. Ik probeer hem te volgen en zie de schildpad zo om de anderhalve minuut boven komen voor lucht te happen. Wat een laatste avond. Maar het wordt nog mooier als de hele lucht rood kleurt.

794843DB-532B-4B3F-B8FA-5D63166E6B88

De zonsondergang van de Filepijnen heeft afscheid van me genomen. Dit is een mooie afsluiter, ik ga op tijd slapen. Deze dag begon vroeg en ook de volgende dag wordt vroeg. Dan vlieg ik naar Beijing.

1. Joan Groenenboom:
    1 mei 2019
    Superleuk, voordat ik naar mijn werk ga, even je blogs lezen.
    Wat gaaf allemaal weer.